Sastamala 16.-17.6.2015

Reipas kuukausi on edellisestä pienestä kesälomareissusta vierähtänyt ja tännekään en ole aikaiseksi saanut kirjoitettua mitään, koska kamera oli jäänyt vanhempieni luokse ja kuvatonta päivitystä en halunnut edes ajatella tekeväni.

Siiiis... Lähdimme siskon ja äitin kanssa yhden yön kesälomareissulle ja jostain minulle tuntemattomasta syystä kohteeksi valikoitui Sastamala.
Sastamala sijaitsee Pirkanmaalla, asukkaita on vähän rapiat 25 000. Pinta-alaltaan se on Pirkanmaan suurin kuntaliitostensa vuoksi.
Sisko varasi majoituksen Vuorihotelli Ellivuoresta. Hotelli on saanut uudet omistajat tämän vuoden alkupuolella ja hotellin alueella olikin suuret muutostyöt meneillään. Kun paikat saadaan kuntoon on hotelli ja sen alue varmasti mukavan näköistä seutua. Tällä hetkellä se ei kovinkaan vakuuttanut, eikä ainakaan se, että meille annettiin ensiksi siivoamaton ja petaamaton huone. Tosin saimme samantien siistin huoneen ilman sen suurempia ongelmia. Huoneesta sen verran, että sängyt eivät olleet tältä vuosituhannelta ja suihku oli varmasti joltakin 70-luvulta. Tästä huolimatta nukuin yöni sikeästi ilman ongelmia.
Hotellin takapihalta.
Ympäristöä.
Alue oli hienolla paikalla, nimensä mukaisesti vuorella. Lapsille oli paljon harrastusmahdollisuuksia ja eritasoista ja tyylistä majoitustakin löytyi. Ihan uusia mökkejä, karavaanarialue ja hotellimajoitus.
Vaikka kirjoitinkin tuolla aiemmin hotellin negatiivisista puolista, oli siellä positiivisiakin, esimerkiksi aamiainen. Aamiaisella oli tarjolla hieman erikoisempiakin vaihtoehtoja, kuten erilaisia juustoja.
Kuva on siskon lautaselta, oma lautaseni olisi näyttänyt aivan liian tylsältä!
Lähdimme juhannusviikon tiistai aamuna äitin kanssa kohti Jalasjärveä, jossa hypättiin siskon kyytiin ja ajelimme suorinta tietä Sastamalaan. Kävimme kirjautumassa hotelliin ja lähdimme katsomaan mitä Sastamala tarjoaa meille. Ajeltuamme hetken päädyimme Tyrvään Pyhän Olavin kirkolle.

Joku dorka on polttanut kirkon 1997 ja siksi kirkko on sisältä hyvin erinäköinen verrattuna moniin muihin vanhoihin kirkkoihin. Kirkon sisätyöt saatiin valmiiksi 2009.

Ja koska me kaikki kolme pidämme geokätköilystä, löytyi sellainenkin kirkon pihapiiristä.

Kirkon jälkeen oli tarkoituksena mennä kahville ja kirkon läheltä löytyikin sympaattisen näköinen pieni kahvila.
Ikäväksemme kahvilaan ei käynyt pankkikortti ja tänä päivänä käteistä ei ole juuri kenelläkään. Jouduimme siis poistua etsimään toista paikkaa. Sastamalan keskustasta löytyi Pyymäen leipomo ja tämän herkkusuun silmät oli rävähtää kaikista niistä kakuista, leivoksista, piirakoista ja muista herkuista mitä vitriinissä oli tarjolla. Maistoin ensimmäisen kerran elämässäni Budapest leivosta ja voi nam! Onneksi Seinäjoella ei ole mitään vastaavaa paikkaa!

Sastamalan yksi varmasti tunnetuimpia ja suosituimpia kohteita on Mauri Kunnaksen lastenkirjoihin perustuva Herra Hakkaraisen talo. Paikka on suunnattu enimmäkseen lapsille, mutta kyllä näin aikuisenakin siellä oli mukava käydä. Lapsenahan siitä olisi tietysti saanut aivan eri fiilikset, siellä oli nimittäin mahdollisuus pukeutua aina teeman mukaisesti, paikat oli tehty lasten mittoja ajatellen. Oli ajateltu tyttöjä ja poikia. Oma suosikkini oli kyllä Koiramäen lapset kaupungissa osio, josta löytyi sekatavarakauppaa ja apteekkia yms. Paikasta löytyy myös myymälä sekä kesäkahvila, joka sijaitsee Hurjan hauskalla autopihalla. Sisäänpääsy kesällä 8 euroa.

Kun matkaan lähtee kahden täysin tärähtäneen askartelijan kanssa ei voi välttyä askartelukaupoilta. Sinnehän nuo kaksi emäntää paineli tukka putkella ja siellä ne muuten kulutti piiiiitkät minuutitkin. Jäin suosiolla autoon odottamaan. Askartelukaupan vieressä oli Euro Extra kauppa, jonka näyteikkunoissa oli mukavan näköisiä sisustusjuttuja. Sinne oli myös päästävä ja voi mikä ihana "krääsäkauppa" josta löytyi kirjoja, sisustusjuttuja, paperitavaraa ja vaikka mitä! Mukaan lähtikin pussillinen kaikkea mukavaa pientä tavaraa. Näitä Euro Extroja ei ilmeisesti ole muualla kuin Sastamalassa yksi kipales ja toinen Hämeenlinnassa.

Kello alkoi pikkuhiljaa olla niin paljon, että pakko oli päästä syömään. Kovasti kaikilla oli eri näkemys missä ja mitä syödään, mutta saimme tehtyä kompromissin ja päädyimme hotellin lähellä olevaan Kiskokabinettiin. Se on huoltoasema, mutta ei ihan niin perinteinen. Harmi kun en ottanut kuvaa sisältä, se oli sisustettu vanhanaikaisesti ja ruoka oli hyvää ja maittavaa. Kiskokabinetin pihalla sijaitsee Marskin salonkivaunu, joka palveli Marsalkka Mannerheimiä ruokailu- ja neuvotteluvaununa talvi- ja jatkosodan aikana. Samaisessa vaunussa on käynyt myös Hitler vuonna 1942 yllätysvierailulla.
Vielä ennen nukkumaan menoa ajelimme eestaas Sastamalan aluetta etsien geokätköjä ja löytyihän niitä ihan mukavasti!
Semmoinen parkkipaikka.
Yksi geokätkö sijaitsi Tyrvään kirkon vieressä. Kirkko on erikoinen siitä, että se on Suomen ensimmäinen kaksitorninen kirkko. Myöhemmin Helsinkiin on rakennettu Suomen toinen kaksitorninen kirkko.

Myöhään illalla olimme takaisin hotellilla monta uutta paikkaa nähtynä. Nukkumatti taisi jo odotella meitä huoneessa, koska unta ei kauan tarvinnut odotella.

Aamulla ylös pikaisesti, tai pikaisesti ja pikaisesti. Oli kuulemma tarvinnut rouvaa  herätellä pidempäänkin ennen minkäänlaista reaktiota. Lopulta pääsin ylös ja aamupalalle. Aamupalasta kerroinkin jo tuolla yllä. Aamiaisen jälkeen tapahtui jotain hyvin hyvin epätyypillistä, nimittäin sain nukkua vielä päikkärit! Yleensä äiti on niin armoton matkakaveri, että päikkärit saa unohtaa.

Huoneen luovutuksen jälkeen lähdimme kohti Tamperetta, ei kyllä ihan sitä suorinta reittiä, koska taas piti ottaa muutama kätkö ennen. Ja taas näimme uusia paikkoja!
Tällainenkin äijä tuli matkalla vastaan!
Geokätköily on siitä mukava harrastus, että tulee käytyä paikoissa joita ei ole tiennyt olevan olemassakaan ja usein kätköjä on laitettukin nähtävyyksien lähelle. Omalta paikkakunnaltakin on tullut löydettyä ihan uusia kauniita paikkoja.

Iltapäivällä lopulta oltiin Tampereella ja kävimme Ikeassa, josta mukaan tarttui työtuoli, mattoja ja jotain pientä härpäkettä uuteen asuntoon. Ikean lisäksi tämä muumihullu halusi välttämättä käydä vielä Metson kirjaston yhteydessä olevassa muumikaupassa, josta myös pieniä ostoksia tuli mukaan.
Muumimuseo jäi tällä kertaa käymättä, jotenkin vaan ei enää jaksanut eikä huvittanut. Ja tiesin, että edessä on vielä pitkä matka kotiin, koska pakkohan meidän oli matkan varrelta myös ottaa kätköjä!
 Ylöjärvellä päädyimme mm. rekkojen hautausmaalle. Enkä tiedä mikä vaivasi päätäni, koska näky oli jotenkin surullinen :/
Yksi kätköistä oli lähellä Hämeenkyrössä sijaitsevaa pappilaa jos nyt oikein muistan. Korjatkaa toki jos muistini reistaa. Noissa pappiloissa on jotain hyvin kiehtovaa. Kauniita vanhoja rakennuksia.

Loppumatka menikin kuin hidastetusta filmistä, jos normaalisti tuohon matkaan saisi kulumaan aikaa parisen tuntia niin me ainakin tuplattiin se, ellei triplattu :D Mutta matkailu avartaa ja aina oppii uutta.

P.s. Kroatian matka vaihtuikin Bulgarian matkaan, siitä lisää myöhemmin.

1. Komea tuo Tyrvään Pyhän Olavin kirkko!

P.S. Täysin aiheeseen liittymättä: blogissani on sinulle haaste.

1. Kiitos haasteesta, rustaan sen mahdollisimman pian :)

2. Olipas mukava postaus! :) Mieli halajaa taas reissuun...