Helsinki 16.-18.1.2015

Tehdäänpä tässä tällainen pieni postaus viikonlopun Helsingin reissusta. Eli siis, pikkusisko muutti miehensä kanssa vuoden alusta Helsinkiin ja koska Onnibus aloitti myös vuoden alussa reitin Vaasa-Helsinki, niin päätimme lähteä jo näin nopeaa moikkaamaan pikkusiskoa.

Varasimme Onnibussiin liput netin kautta noin viikkoa ennen, matkalle Sjoki-Hki-Sjoki tuli hintaa vain 28 euroa/nassu. Jos olisimme olleet vielä nopeammin asialla, olisimme saaneet tuon samaisen reitin hintaan 11 euroa.

Perjantai aamuna seitsemän maissa menimme matkahuoltoon ja täytyy sanoa, että yllätys oli suuri, Onnibus oli aivan täynnä jo tässä vaiheessa! Ei toivoakaan viereisistä paikoista. Oli siinä sitten kiva väsyneenä mennä vieraan mieshenkilön viereen, kun itselläni on taipumus hyvin sikeään uneen paikassa kuin paikassa, joten nojailun mahdollisuus yms. on hyvin hyvin suuri. Ja niin kävi tälläkin kertaa, heräsin siihen kun aloin uhkaavasti lähestyä miehen olkapäätä :D Onneksi jo Parkanon kohdalla pääsin oman miehen olkapäätä nojailemaan. Loppumatka meni leppoisasti, kyyti oli tasaista ja turvallista.

Helsinkiin saavuimme puolenpäivän jälkeen, rautatieasemalta nappasimme taksin Arabianrantaan. Siellä pikkusisko jo odotteli meitä. Siinä tuli kerrattua kuulumiset ja mietittyä menemiset, joten vasta illalla pääsimme lähtemään johonkin suuntaan. Kävimme keskustassa pyörähtämässä jonkin aikaa ja totesimme, että kylmä on! Eihän tällainen kuivalla maalla asuva ole tottunut tuohon tuuleen ja viimaan mikä siellä on koko ajan. Paluumatkalla ratikassa tapahtui jänniä, tai no, ratikan ulkopuolella. Joku narkki jäi osittain polkupyöränsä kanssa ratikan alle/töytäisemäksi. Mutta "onneksi" oli varmaan suonet valtoimenaan ihmeainetta, joten narkille ei käynyt mitään, vaan pöljästyneen näköisenä jatkoi vain matkaansa.

Kaffeella.
 Seuraavana päivänä menimme Matkamessuille, joka oli oikeasti aika suuri pettymys. En tiedä edes mitä odotin, mutta vaikka rakastankin matkailua ja kaikkea matkailuun liittyvää, ei nuo matkamessut antaneet minulle mitään uutta ja innostavaa. Väkimäärä alkoi tympimään heti ensimmäisen 10 minuutin aikana. Miksi ihmiset jäävät kertomaan kuulumisensa siihen messupöydän viereen!? Superärsyttävää! No käteen jäi vain muutama matkaesite ja ajatus, että pakko sitä on kesällä johonkin suuntaan lähteä.

Sunnuntaina meidän bussi oli lähdössä neljän jälkeen ja halusimme sitä ennen mennä vielä hieman keskustaan kiertelemään kauppoihin, jokaisella tietysti omat mielenkiinnon kohteensa kierrettävänä. Mun mielenkiinnon kohde ei ollut kovin vaikeasti arvattava, nimittäin halusin muumiostoksille! Ja jäihän sieltä Moominshopista jotain käteen, lisäksi sattumalta huomasin Fazerin kahvilassa jotain muumimaista mitä halusin vitriiniin laittaa.
Lopulta koetti sekin hetki, kun meidän täytyi palata takaisin Pohjanmaalle. Siinä teimme nopeat halaukset ja toivotimme pikkusiskolle hyviä jatkoja ja suuntasimme Onnibussin pysäkkiä kohti. Kun bussi saapui, ihmiset muuttuivat aivan hysteerisiksi. Hyvä ettei ihmiset tönineet ja tapelleet bussin istumapaikoista, vaikka jokaiselle oli varmasti paikka :D Lähes kaikilla oli etukäteen ostetut liput ja hyvä niin, koska muutama jäi rannalle ruikuttamaan, kun ei ollut ostanut lippua etukäteen ja bussi oli loppuunmyyty. Eli suosittelen ostamaan etukäteen lipun, varsinkin jos matkustat viikonlopun aikana. Ja toisekseen, lippu on huomattavasti halvempi ajoissa ostettuna kuin matkustuspäivänä.

Illalla hieman ennen kymmentä pääsimme Seinäjoelle ja sen pituinen oli se reissu! Nähtävyydet jäi näkemättä, mutta keväällä täytyy mennä uudestaan ja vähän kierrelläkin jossain enemmän ja toivoa lämpimämpiä ilmoja!